Rhodosshopping och lite annat.

Hej hopp!
Det blev inget bloggande igår. Anledningen till det är att jag var på Järvzoo med min storasyster Linda, systerbarnen Linnéa och Agnes, samt deras vänner Linda med dottern Felicia. Vi hade en mycket trevlig dag, tack tjejer! :)
När jag kom hem till mamma och pappa igen på eftermiddagen kände jag mig dock helt utpumpad! Mådde inte så bra under den första delen av gårdagen heller med både snuva, feber och kraxig röst. Men jag tycker helt klart att det var värt djurparksbesöket! :) Resten av dagen låg jag nedäddad i sängen och sov om vartannat, haha. Idag känner jag mig snäppet bättre och det är ju toppen, vill inte vara en seg deg längre. :)

Nu över till lite Rhodosprat. Det shoppades en del för mig och Emil där, dock inte så mycket men ändå någonting. Tillsammans köpte vi ett minne från vår resa (vi gör det på alla ställen vi är på, så får dom stå samlade på vårt glsbord hemma i lägnheten, tycker vi är en skojig tradition!). Från Rhodos blev det en liten bronsskulptur förestallande den grekiska gudinnan Athena ridandes på en häst med en uggla i handen. Jättefin är den och passar perfekt tillsammans med våra andra resminnesgrejer! :) Jag köpte även en somrig klänning, ett par solbrillor, några parfymer som kostade motsvarande cirka 30:- styck där nere! Dock utan originalflaska och så var dom lite utspädda, men vad gör det? :) Jag handlade även ett halssmycke, det är inte ofta jag gör det men den här lilla vännen ville verkligen med mig hem. En riktig bling-bling groda! Hon pratar bara grekiska men det gör inget, vi får köra med teckenspråk, hoho. (På bilden säger hon "Hej!"...)

Nog pratta om Rhodos, över till en annan grej som får avsluta detta inlägg. Igår när jag vaknade kollade min skolmail hade jag fått ett textdokument skickat till mig. Det var en klasskompis som hade opponerat (alltså tyckt till) om min senaste uppsats som jag skrev innan sommaren. För att sammanfatta det som stod där var det att texten var mycket bra skriven och att det var en välgjord uppsats...
Jag låg kvar en stund i sängen och tänkte en stund och kände mig verkligen stolt inombords. Varför? Den här uppsatsen skrev jag mitt i allt påfrestande i min dåvarande projektgrupp, mitt i allt företagsjobb, mitt i alla förberedelser till Rhodos och framför allt mitt i allt kaos som blev inom mig  då en nära vän skulle flytta ifrån mig. Men jag valde att fokusera när det väl gällde och därför kan jag nu läsa att folk gillar det jag gjort! :) Så nu är jag helt klar med år två på min universitetsutbildning, bara ett år kvar nu! Tjohoo!
Vart vill jag komma med allt det här svamlet då undrar ni säkert nu. Jo, jag tycker att vi allt för ofta kan ta oss själva för givet och dessutom tänka "ne, jag klarar inte det här". Klart man klarar det! Vill man så går det. Oftast alla fall. Tänk på det nästa gång ni tvivlar på er själva, vi kan så mycket mer än vad vi tror. :)

Nu ska jag ta en lång och god frukost ute i solen, sen blir det en långpromenad med världens bästaste vovve! Ha en underbar torsdag allihopa! ♥

Hotellet.

Tjolahopp!
Här kommer en hälsning från en febrig Emma. Vaknade imorse med att jag inte hade ont i halsen längre, "jippi!" tänkte jag. Men så fort jag kommit igång med dagen så känner jag mig så orkeslös. Jag nyser och får snyta mig stänigt och ska jag resa mig upp och göra något så känns det tokansträngande. :( Nu är det åtminstone lite bättre, har varit ute på en trevlig ridtur med storasyster och fått i mig en god pyttipanna-middag, så snart är man nog på topp igen! :)

Tänkte berätta om hotellet som jag och Emil bodde på under våra två Rhodosveckor. När vi bokade det hotellet så valde vi halvpension, det vill säga att man får frukost och middag på hotellet. Det skiljde inte alls mycket från grundpriset så vi åkte dit med föreställningen om att maten kanske varkn skulle vara speciellt varierande eller god. Men så fel vi hade! Middagsbufféerna var varierande och alltid fanns där något (oftast väldigt mycket) att äta sig mer än mätt på. :) Vi tycker ju även att det är mysigt att äta på restaurang också, så det gjorde vi några kvällar och skippade buffén. Vi gjorde inte så många gånger som vi kanske hade planerat från början, men det var typ "ska vi äta på restaurang ikväll då?" "jaaa.... men undrar vad det är för något gottigt på buffén ikväll...", hihi. :) Frukostbuffén gillade vi också, inte så varierande (men hur mycket kan man variera en sån måltid. Egentligen?) men den var väldigt god. En glad överraskning med hotellmaten för att sammanfatta det hela! :)
Hotellet hade även en bar, där tog vi en varsinn drink en kväll (vi blandade till egna på rummet de andra kvällarna). Tummen upp även för drinkarna, goda och snygga. :)
Pool fanns ju även på hotellet, och där badade vi ett antal gånger, inget att klaga på där heller. Förutom alla svalor som flög över den för att ta insekter på ytan, men det är lite svårt att göra något åt.. Intill poolbaren fanns en poolbar där vi lunchade en varsinn omelett och sprite. Här fanns även ett biljardbord där vi prövade lyckan en kväll. :)
Något som var mindre bra var själva rummet. Det kröp och flög in många insekter där, lampor som lät, pyttebadkar och en liten skrutt-tv som knappt hade något vettigt att se på. Dels för att det knappt var någon mottagning och programmen var alla på grekiska utan text och verkade asdåliga. En kväll glodde jag på programmet "Hot or Not", en jury som sitter och avgör om man är just "hot" eller inte... rena rama grekiskan var det bokstavligt talat! :P

Men i det stora hela var vi väldans nöjda med vårt boende! Bara några meter bort låg ett baotastort hotell och när vi hade varit där längtade man tillbaka till "sitt" hotell som var en aning lugnare, hehe.

Simfötter, snorkel och cyklop!

En av de aktiviter som jag och Emil fokuserade på allra mest under vår Rhodosresa var att snorkla! Åh, vad underbart det var! Jag hade för första gången i mitt liv provat på att snorkla lite snabbt när vi var på Mallorca förra sommaren och tyckte det var häftigt (och då såg jag endast sandbotten...)! Så den här gången, när jag fick snorkla bland massa fiskar och finare havsmiljöer så var det snäppet häftigare! :) Hade dessutom ett snorkelset i min storlek denna gång (fick det av Emil i 25-årspresent). Det är som att komma ner till en helt annan värld och bara höra sina egna andetag när man snorklar. Underbart! :) Undervattenskameran som Emil köpte med sig till resan blev en grej som vi gillade och utnyttjade mycket! Vi både filmade och fotade under vattnet. Emil har klippt ihop en snorklingfilm av alla småtagningar vi gjort under våra snorklingturer, men om den filmen kommer visas här på bloggen är väldigt osäkert, hehe.

Midsommar och 160-årskalas!

Hej hopp!
Det blev visst ett litet hopploch av bilder från helgens festande. :) Jag har inte orkat att redigera några av bilderna, ni får ta dom som dom är.
Mamma hade fixat en stor midsommarfest och det var midsommarstång, diverse lekar, hissad flagg, hod mat och massa gäster! :) (Det var alltså många fler med än de som medverkar på bilderna, varför inte så många fler än mina systerbarn fastnar så mycket i min kamera vet jag inte...)¨

Dagen efter midsommar firade vi min mormor och morfar som fyller hela 80 år i år! :) Vi passade på att fira de både medan de flesta i släkten var samlade. Dom fick gå en liten skattjakt runt huset och sedan fick dom massa paket som dom verkade himlans nöjda med. :) Så paket, jordgubbstårtor och trevligt sällskap med andra ord. Två trevliga dagar! :)

Nu ska jag lägga mig och vila en stund, mår inte alls bra idag. Fått mer ont i halsen och känner man matt... men snart ska jag nog piggan till. :) Ikväll kanske det kommer mer Rhodosinlägg, håll utkik!

Tredje och sista bildagen.

Hallå där!
Här är jag igen efter både firande av midsommar och 160-årskalas (mormor och morfar 80 år)! Det har varit lattjo, kanske kommer några få bilder sen. Har faktiskt inte fotat så mycket eftersom jag hellre velat göra annat än att släpa runt på Canonen. :) Tack min fina familj för en lyckad helg!

Nu tänkte jag fortsätta att berätta om min och Emils Rhodostripp, den här gången om den tredje och sista dagen som vi hade hybil. :)
Den här dagen åkte vi till Ladikostrande, även kallas Anthony Quinn beach för att snorkla. Det var en söt liten gullig strand där det tydligen har spelats in en film, Kanonerna på Navarone. (Nu måste jag ju se den filmen och kika om jag känner igen mig, trots att det är en gammal krigsfilm. :P) Vi snorklade en stund, gick upp och torkade av oss och styrde bilen tillbaka mot hotellet. På ditvägen stannade vi till i byn Falliraki där vi gick i lite affäer och handlade en och annan pryl.
Tillbaka på hotellet duschade vi av oss saltvattnet, tog på oss rean kläder och åkte in med bilen till Rhodos stad där vi besökte en gammal idrottsstadion och en teater. Vi snurrade runt en bra tag på alla möjliga gator tills vi kom fram, hehe.

När vi hade gått, fotat och tittat klart på detta häftiga ställe så brummade vi ut på Rhodos ude med bilen där ett akvariemuseum finns. Vi gick runt där och tittade på alla möjliga fiskar, det var häftig att se både bläckfiskar, muränor, hajar och rockor bland annat. :)

Nöjda och belåtna var det läge att åka och tanka upp bilen och lämna ifrån sig den. Gick till middagsbuffén och mådde bara så underbart bra resten av kvällen! :)

Nu ska här bastas med min mor! Känner att en eventuell förkylning är på G samt att hela jag håller på att flagna bort, då sitter en bastu helt klockrent! Resten av kvällen ska jag slappa med mina kära päron, vi behöver ta igen oss efter de två festdagarna som varit. :) Vi hörs imorgon!

Glad Midsommar!

Hej alla!
Solen skiner här och inte en enda regndroppe har vi i sikte, underbart! Hoppas det kommer hålla i sig hela dagen. :) Nu blir det firande med släkt och familj, midsommarstång, kransar och massa god mat! Hoppas ni får en fin dag alla läsare! ♥

Fjärilsdal och andra äventyr.

Hejsan hopp!
Nu sitter jag hemma hos mamma och pappa uppe i Hudiksvall, där jag ska fira midsommar med massa släkt samt stanna i en tid nu för att sommarjoobba. Skönt att "bosätta" sig på landet nu ett tag nu istället för att vara i en trist lägenhet i stan. :) Nu fortsätter vjag Rhodosberättandet!

Andra dagen vi hade bilen så besökte vi den västra sidan av ön. Det första stoppet blev Fjärilsdalen, en idyllisk och sval dal med massa fin natur! Detta passade oss perfekt eftersom vi höll på att smälta bort, hehe. Vi trodde faktiskt inte att vi skulle få se några fjärilar, men så satte vi oss på en bänk lite avsides och efter en stund så man allt en liten en i ett träd. Sen såg man bara fler och fler, då hade man fått på sig "fjärilsögonen. :P Men dom var lite svåra att se eftersom dom var svarta och satt stilla (dom sover ju på dagtid) och mitt kameraobjektiv var inte direkt anpassat för att fota små fjärilar på avstånd, så mina bilder på dom blev väl så där. En fin miljö och ett härligt äventyr att ha med sig i minnet. :)

Efter detta brummade vi vidare söderut, till den antika staden Kamrios. Där har de gjiorts utgrävningar på en jättestor yta och tagit fram resterna av en antik stad, häftigt att se! Det var som att gå i en labyrint där inne. :)
Vidare, lite längre ned stannade vi till vid den häftiga fästningen Kritina (ja, även den låg uppe på ett högt berg).
Och efter den sevärdheten åkte vi på en slingrig och smal väg till byn Monolithos. Det pirradde rejält i magen när man körde på en smål, slingrig väg som låg alldeles id ett stup och inga vägräcken... men vi överlevde! :) Vi besteg även detta berg för att komma upp och se fästningen. Trötta och hungriga körde vi sedan tillbaka till hotellet där vi avnjöt kvällens middagsbuffé och var mycket nöjda med  att ha upplevt ännu en lyckad äventyrsdag! :)

Logotypjobb.

Nu gör jag ett litet avbrott i Rhodosberättandet och tänkte istället visa er ett jobb som jag gjorde för ett tag sedan. Jag fick ett samtal från en kvinna som ville ha en lekfull logotyp till sitt företag, som tillverkar och säljer närproducerade produkter som till exempel sylt och marmelad. Jag tackade glatt ja till jobbet och nu har loggan varit klar ett tag, men idag levrererades den och det känns ju toppen! Hoppas hon kommer ha skoj med den! :) Presonligen gillar jag om den, lekfull och personlig. :)

Oj, vilken tur jag hade nu! Har nyligen kommit in efter en promenad och kände några droppar alldeles innan jag gick in i trapphuset. Sekunderna efter börjar det ösregna, snacka om flyt! :)
Ska fixa och dona lite mer här nu, sen ska jag gå och möta upp Emil vid bussen. Vi ska gå på stan och växla tillbaka pengar som blev över från resan.
Hörs senare!

My Toyota is fantastic!

Den första helgen i Rhodos hyrde jag och Emil en bil att köra runt i. Vi ville ju se det mesta av ön men samtidigt styra vår tid själva och inte åka med på arrangerade utflykter. Så en bil passade oss perfekt! :) Det blev en Toyota Yaris, snygg och mysig bil! Men den var rätt klen, där vinner våran Skoda Felicia. :)

Den första dagen började vi med att åka neråt längs östkusten och det första stoppet blev i det lilla samhället Haraki. Där fanns en ruin uppe på ett väldigt högt berg (som vi så klart besteg), där fick vi pampig utsikt! Nedanför fanns även ett superduperbra snorklingställe som vi testade.

Efter en bergsbestigning och lite snorkling körde vi vidare och stannade i staden Lindos, ett populärt turistställe på Rhodos. Här fanns en fästning högt uppe på ett berg (som vi såklart besteg) och nedanför berget låg själva samhället med massa vita idylliska små hus och trånga gränder. Här åt vi på en restaurang som hade takterass, dock ingen höjdarmat. Det var typ tusen grader varmt den här dagen, och med alla bergsbestigningar och kånkande på kameror satt en iskall iste väldans bra! Sedan begav vi oss nöjda och glada (och väldigt trötta och varma) efter första dagen med bilen tillbaka till hotellet igen och vilade upp oss inför nästa dag. :)

efter första dagen med bile

Rhodos stad.

Då fortsätter jag med att berätta lite mer från min Rhodosresa, den här gången från själva staden Rhodos.
Jag och Emil bodde inte i själva Rhodos stad, utan i en ort lite söder om staden. Men inte mer än en 10 minuters busstur så var vi inne i centrum. Vi åkte in till stan ungefär fem gånger och gick på museum, var i gamla delen av stan och i den nyare delen. Vi höll oss dock mest till den gamla eftersom vi tyckte att den var finast och att det var mest att kika på där. Det stora dragplåstret för turister är den gigantiska medeltida riddarborgen, som även vi gick runt i och kring.
Rhodos är verkligen en vacker och mysig stad med gränder, stengator och marknadsstånd lite här och där. Det enda som gick oss på nerverna var alla dessa försäljare av diverse saker som ville att man skulle handla. Dom värsta var nog dom som var porträttmålare. Vi kunde gå förbi och höra "Do you want a portrait?", skaka på huvudet och sedan gå förbi bara några minuter senare och höra samma sak igen... Man hade god lust att bara få ett psykbryt och skrika "Noooo!! I DON`T want a portrait!!" hehe.
Hur som helst, tummen upp för Rhodos stad! :)

Rena rama zoot.

Halloj!
Den här veckan har jag mycket att stå i, en lång to do-list men jag har redan bockat av en del grejer. :) Det var lika bra att sätta igång kände jag så man inte behöver stressa in i det sista. Jag kommer nämligen bara vara hemma i några dagar nu, för sen bär det av upp till familjen i Hudik för att fira midsommar och där kommer jag stanna kvar ett tag för det årliga sommarjobbet. Jag är hemma för att i stort sätt packa om väskan, hehe. :)

Tänkte berätta lite mer om Rhodos för er. Eftersom jag har varit där i ganska många dagar så kommer jag inte blogga om varje dag, utan kommer kategorisera resan i lite olika delar istället.
Visste inte riktigt vad jag skulle börja med, men det får bli om djuren på Rhodos. Det fanns sjukt många vildkatter och vildhundar på ön. När vi var ute och gick på gator och torg blev man ju smått frestad att sätta sig ned och kela med dom, men istället kändes det väldigt mycket säkrare att ta avstånd från dom. Man vill ju inte ha rabies eller nåt sånt liksom. :P En hel del bergsgetter och åsnor har man fått en glimt av längs vägarna också. En åsna (den på bilden nedanför) stod helt ensam, fastbunden inte långt ifrån vårt hotell. Vi förstod aldrig varför den stod där, men åh vad jag ville plocka med mig den söta lilla åsnan hem! Kan man frakta åsnor på flyget tro? ;) När man har gåttt runt har det då och då prasslat till i gräset av söta ödlor, dom fanns det många av! Och jag är så himla glad att det har varit just söta ödlor man fått se slingra runt istället för ormar. Gha, vad jag avskyr ormar! :/ Förutom ovan nämnda djur har vi även fått se alla möjliga fiskar, fladdermöss, insekter och igelkottar (dock döda längs bilvägar men ändå). Ett helt zoo med andra ord! :)

Hemma från ett paradis!

Hej alla!
Nu är jag på plats hemma igen efter två fantastiska veckor på Rhodos! :) Vädret har varit jättebra varenda dag och jag har fått se massa fint och intressant och varit ute på många äventyr så det har inte gått någon nöd på mig den senaste tiden, hihi. Jag har knökat in alla mina foton som jag tagit in i datorn nu så det lär bli sol- och badbilder för hela slanten här på bloggen framöver, hehe. ;)
Men nu ska jag lägga mig i min egen säng och sova efter en lååång resdag. Vi hörs igen imorgon, då ska jag börja berätta mer ingående om mina Rhodosäventyr! :)

Vattnigt gott!

Ja, nu är det ju sommar och en bra sommar innehåller ju massa med varma dagar. Att svalka av sig med att gnaga lite vattenmelon då är ju inte helt fel, visst? :)

En skumig svamp!

Hej alla trogna bloggläsaare! Hoppas ni har det bra hemma i Sverige. Lördag idag, det betyder ett bloggodis-inlägg! Här får ni en av mina favoriter i godisskålen, en skumsvamp. :) Kram på er! ♥

Iväg på semester!

Ja, nu är min lyxiga resväska packad med massa kläder, solhatt, snorkelset, sandaler och annat för nu åker jag iväg till Rhodos i två veckor tillsammans med min fästis Emil! :) Det var lite extra roligt att packa inför den här resan, jag fick ju så mycket fint i 25-årspresent. Resväskan, en söt rese-vattenkokare, en bag tag och en regnbågsrem till väskan bland annat. Tack familj och släkt för detta, nu kommer jag verkligen att resa snyggt! ;)

Vad det gäller bloggen så kommer den inte ligga och sova helt, jag har faktiskt ordnat lördagsgodis till er de båda lördagarna som jag är borta. Snällt va? ;) Sen vet man aldrig, jag kanske hör av mig här från Rhodos någon dag också.

Ha det toppen alla så hörs vi igen när jag troligtvis (och förhoppningsvis) kommer vara lite mer uppvilad och lite brunare, hehe. He´rå! ♥

Resklar och lördagsgodis.

Hej hopp och tjena mors!
Nu börjar vi bli resklara här, väskorna är färdigpackade och vägda och jag sitter in min solhatt, hihi. :) Snart ska vi packa in oss i bilen och åka upp till Lindesberg där vi ska övernatta till imorgon,resdagen! Sen får vi skjuts av Emils föräldrar till flygplatsen (vi kommer flyga från Örebro).
Idag är det ju en lördag och det betyder i vanlig ordning godis-tajm. Idag får ni röda geléläppar. :)

Bag Tag.

Hallå hej!
Här hemma är det packning som gäller, packlistans alla grejer bockas av en efter en och sängen... ja, den syns knappt för tillfället av allt som ligger där nu, hihi. Jag ska kila upp och hämta min resväska senare för att lägga i allt där det ska vara. :) Min kamera förbereder sig för att bli lika laddad som jag inför resan och alla mina minneskort är tömda så det kan tas måååånga bilder, höhö.
Nu ska jag kila iväg ut på min sköna promenad sen är det mer packning som återstår. Ikväll ska jag och Emil en sväng på stan också för att köpa lite grejer som saknas samt förvandla svenska kronor till euros. :)

Här är förresten min söta lilla Bag Tag som jag fick i födelsedagspresent. Gullig va? Den ska så klart placeras på resväskan och få följa med på resan! Och den ljuger absolut inte,  I loooooooove travel! ;)

Solig start.

Hejsan alla och glad Kristi himmelsfärds dag på er!
Här sitter jag och tar det lugnt och försöker inse att jag faktiskt har sommaruppehåll från studierna. Jag kanske kommer förstå det mer idag när jag ska göra det där gudomligt sköna, lämna tillbaka studielitteraturen på bibblan. :)
För övrigt ska jag idag bland annat börja skriva packlista till resan, förbereda lite blogginlägg och skicka mail. Eventuellt en tur på stan också, får se vad jag hinner och orkar. Full rulle med andra ord!

Jag kikade nyss på en väderleksprognos hur vädret ser ut att bli till veckan på Rhodos. Sol, sol och sol... Nice!!! :D

Ha en bra dag!

School´s out for summer!

Hejsan hopp!
Har nyss kommit hem efter en heeeel dag i ett kokhett redigeringsrum på universitetet. Men nu så är vårt radioreportage färdigt och arkiverat! Jag fick även tummen upp av min handledare angående skrivuppgiften. Behöver jag säga att jag känner mig ganska lättad nu? Nä, tror inte det. ;) Jag vittrar ledighet mer och mer nu. Det som återstår nu är i stort sätt att ladda om inför resan. Ska göra en liten företagsgrej också, men det är ingen big deal.

För övrigt har denna dagen varit en riktig struldag! Några exempel är att kortläsaren som släpper in en genom dörrarna på universitetet inte har fungerat, så ex antal gånger har man blivit utelåst. Mötet med vår handledare resulterade i jobbiga tillbaka-steg i vårt arbete (men nu i efterhand är jag glad för det eftersom slutprodukten blev så mycket bättre tack vare det!), lite fler strulgrejer med arbetet har även hänt och mitt i dom så krånglade lite händelser runt om... Aja, den här dagen är snart slut och jag får börja på en ny och troligtvis bättre dag. Hallelulja! :)

Nu ska jag belöna mig själv med att slappa i soffan och fira mitt sommarlov med choklad. :) Ciao!